10 tips til en sunnere jul

Fant disse gode tipsene på MSN. Måtte bare dele de med dere. En jul la jeg fader mæ på meg 5 kilo bare i jula/nyttår!!! Ain't happening again baby!

1. Start hver dag med en god frokost


Det legger grunnlaget for resten av dagen. Så starter du med en sunn og variert frokost vil det være lettere å velge sunt til lunsj og middag også.

2. Sunne fristelser

Sørg for å ha sunne fristelser som frukt, grønnsaker og nøtter lett tilgjengelig. Bytt ut småkake-fat og konfektskåler med sunne fruktskåler.

3. Kjenn etter

Det blir mye kosespising i julen, og ofte spiser man ikke fordi man er sulten. Ta deg tid til å kjenne etter om du egentlig er sulten før du faller for kake- eller godteri-fristelser.

4. Velg deg ut noen favoritter

På julens mange koldtbord er det et hav av gode matretter. Likevel er det noen alterbativ som er sunnere enn andre. Se deg ut matvarer som reker, kalkunpålegg, grønnsaker og salat, og styr unna rester fra julemiddager.


5. Balanser alt det søte

Julemat er generelt salt og søt. Balanser alt det søte med noe surt. Det kan være sitrusfrukter, grapefrukt til frokost, ferskpresset juice og lignenede. På koldtbord kan det f.eks være rødbeter og kål.

6. Bruk mindre tallerkener

Det er bevist at hvis man spiser av mindre tallerkener, får man også i seg mindre mat. Husk at hvert måltid skal innholde ca en tredjedel protein og karbohydrater og to tredjedeler grønnsaker.

7. Drikk nok vann

Mye salt mat krever større mengder vann. Det anbefales at man normalt får i seg 1-2 liter vann om dagen. Ved selskapelige anledninger bør du drikke et glass vann med hvert glass øl eller vin, og dagen derpå bør du sørge for å fylle på kroppens vannlagre.

8. Beveg deg

Kom deg ut i det friske vinterværet. Gå en tur med familie og venner, eller kom deg ut på ski, aking og annen vintermoro. All bevegelse er bra for kroppen!

9. Få nok søvn

Det er fristende å sitte opp sent i julen med så mye hygge, arrangementer og familiesammenkomster. Likevel er det viktig å hvile ut. Sørg for å sove litt lenger om morgenen, eller kom deg i seng litt tidligere. Når du er trett er det nemlig lettere å falle for fetende fristelser.

10. Ønsk deg treningstøy og utstyr til jul

Dersom du ønsker deg sporty gaver vil du trolig få sjansen til å teste dem ut allerede i romjulen. Enten det er ski og akebrett eller ny løpebukse.

 



 


God Jul :)

Skrevet av: Janis Maria

24.des.2009 00:01

så fin header du har! =) liker bloggen din skikkelig godt! Ta en tur innom min og om du vil! ha en fin kveld vidre=)

Skrevet av: veronica

26.des.2009 22:12