PILATES PROGRAM


Trening og pilates. Trodde aldri jeg skulle si det men jeg er litt hekta! Det er jo så enkelt. Enkelt i den forstand at man trenger ikke stresse til trening - under trening - eller etter trening. Dette er trening for slappfisker som meg! Sett på den musikken som passer humøret ditt best, enten det er chill musikk som DETTE eller en mer up-tempo blanding som DENNE på Spotify. Du trenger ikke så mye utstyr som dette her en gang men jeg tenkte at det kunne være greit å variere litt. Igrunnen trenger du bare ei matte/teppe og du er i gang.

Mitt program er ikke altfor komplisert. Jeg skal prøve å forklare det til dere så godt som mulig men det kan godt være at det kan virke litt gresk for dere da jeg ikke kan de riktige navnene på øvelsene og jeg 'dumb it down' sånn at jeg skal huske de lettere.. ha! Tog du 'an?


Dette tar deg ca 20 min hver gang og det er nok derfor jeg klarer å motivere meg til å gjøre det hver dag (okay jeg begynte i forgårs, but still.. Jeg kunne
LETT ha mista lysten allerede kjenner jeg meg selv rett)


DEL 1
  1. 3 x 10 push-ups
  2. 3 x 10 planken (albuer i gulvet, krom ryggen oppover og stram mage og rumpe - tell til ti)
  3. Armløft x 100 (ligg på ryggen, hold armene langs siden - opp fra gulvet, beveg de fort opp og ned 100 x. pust inn på 10, pust ut på 10)
  4. Tilbeder x 6 (ligg på rygg, strekk armer bak deg og løft deg opp mens du puster inn, pust ut når du er halvveis og strekk armer mot føtter)
  5. Rak/Krom rygg x 3 (sitt rett i ryggen. armer framover ut fra kroppen. Rak rygg: pust inn. Krom rygg: pust ut. Tell til 3 mellom hver pust)
  6. Saga x 3 hver side (sitt rett i ryggen. armer ut til sidene. Pust inn. Bøy deg nedover mot hvert bein, annehver gang. Pust ut. Tell til 3 mellom hver pust)
  7. Beinsirkler x 3 hver side (ligg på rygg, bein strekt ut, løft venstre bein rett opp, så strakt du klarer, sirkuler mot venstre, så høyre)
  8. Sommerfuglen x 6 (Pust inn og åpne deg opp som en sommerfugl med armene. Strake bein på innpust. Trekk armer og bein inn mot brystet/midten på utpust)
  9. Sidesit-ups x 6 rolige - 12 fort tempo
  10. Saksen x 10 (trekk annehvert bein innover mot brystet, det andre beinet rett og så langt ned mot bakken du klarer)
  11. Balleløft (!!) 3 x 10 (Strekk armene ut bak deg langs gulvet, bruk en ball - helst en tung en - og kast så langt opp som du klarer)
  12. Strekk deg ut 
  13. Beinløft hver side (ligg på siden med strake bein. spark fram og tilbake x 6, sykle framover x 6, sykle bakover x 6, sakse x 10, sparke sideveis oppover x 10)
  14. Bekkenløft x 10 (stram og hold i 10 sek, fort ned, opp)
  15. Tøy ut! (nå har du trent armer, bein, mage, rumpe, lår og rygg så tøy ALT)
Skjønte dere noe av det eller?? ;)

HUSK å være obs på at du strammer magen gjennom HVER øvelse. Da styrker du opp magen og det blir lettere for hver gang og gjøre øvelsene. Dette er 'punktet' ditt gjennom hele treningen og du styrker ryggen og du får bedre holdning. Pust også fra magen.
Etter bare noen få ganger har du mer kontroll på både pust og øvelser og alt går veldig naturlig og lett.

sv; det er nok et en ting du ikke vil få med deg du :p

Skrevet av: Cosmo King

10.jul.2010 12:02

herlig! du er så sprek vettu :-)

Skrevet av: ♥ DONNA LOUISE GJELADINI

10.jul.2010 12:32

sv: bra jeg ikke er alene om det :)

Skrevet av: Linda - fotobloggen

10.jul.2010 12:35

Sprek du er:)

Skrevet av: Casey

10.jul.2010 12:41

sv - ja , godt og høre at jeg ikke er eneste ;-) hehe

Skrevet av: Therese Birkeland

10.jul.2010 12:46

Så morsomt!:)

Skrevet av: ♥Nadia - Svarer på alle kommentarer!

10.jul.2010 13:29

Så morsomt!:)

Skrevet av: ♥Nadia - Svarer på alle kommentarer!

10.jul.2010 13:29

hehe, ja det skjønte jeg :) så morsomt.

Skrevet av: ♥ s y n n e c h r i s t i n l a r s e n (kommenterer alltid tilbake)

10.jul.2010 13:47

tror jeg skjønte greia! takk for tips :)

Skrevet av: Kine

10.jul.2010 14:17

så bra blogg du har. kan du komme med bloggtips en gang kanskje? tenkte å starte min egen.

Skrevet av: Nico

10.jul.2010 17:37

Flink du er da!! det er sånn jeg skulle tatt meg selv i nakken og gjort....sukk....

Sv: ja jeg har lest Coelho, må si at de er ikke favoritter, særig ikke alkymisten - for den er vel av han?! Men noen andre jeg har lest av han er ganske ok!!

Skrevet av: Vestfoldgirl

10.jul.2010 18:26

Åh, nå kom treningslysten tilbake!

Flinka!

Skrevet av: Karoline

10.jul.2010 19:19

sv: Tusen tack sötnos :D kul att du gillar mina foton!

Skrevet av: PHOTOS BY NATALIA.

10.jul.2010 19:48

Nå fikk jeg lyst til å trene! tror jeg skal begynne med pilates :)

Skrevet av: Cathrine Krispinussen

10.jul.2010 19:50

Bare et lite tips! Etter styrketrening skal man ikke tøye ut. Man skal heller tøye ut etter oppvarming. Når man trener styrketrening bryter man ned muskelfibrene slik at de skal bygge seg opp igjen. (Slik man blir sterkere) Men dersom man tøyer etter styrketrening vil man ytterligere bryte ned muskelfibrene, og det tar lengre tid før de bygges opp igjen :)

Skrevet av: Nina

14.jul.2010 14:53

Nina: oooh.. visste jeg ikke. takk for tips! :)

Skrevet av: Christine Lövendahl

14.jul.2010 14:56